شازندم ازنگاه گردشگری سیری درایران

دیدنی های طبیعت گردی

غار سوله خونزا

این غار در کوه‌های «شمس‌آباد» واقع شده و نزدیک‌ترین راه آن از طریق جاده اراک – شازند، در تقاطع راه روستای «قدمگاه» است. در طرف راست دیواره سنگی کوه، دهانه اولیه غار نمایان است و دهانه اولیه غار نمایان است و دهانه دوم در ارتفاعات بالاتر قرار دارد. نام سوله خونزا یا «سوله خونزاب» به معنی «سوراخ خانه چشمه‌دار» است. طول این غار ۲۷ متر و عرض آن ۵/۱ متر است. در قسمت‌های بالاتر این غار، غار دیگری وجود دارد که چشمه‌های آب گوارا دارد. این غار شامل دو دهانه است و در انتهاى آن حوضى با ساروج ساخته شده است. دسترسی به این غار از دو راه امکان دارد اول از طریق عقیل آباد گوار چشمه پهن گلشن آباد و قره کهریز و مسیر دوم از روستای علیم آباد جاده شوسه اراک-شازند قدمگاه کوه شمس آباد.
غار سوله خونزا

منبع:سایت سیری درایران
منطقه شکار ممنوع چال خاتون

این زیستگاه طبیعی با ۱۳ هزار و ۸۹۷ هکتار وسعت و اکوسیستم کوهستانی، تپه ماهوری ودشتی، یکی از چشم اندازهای زیبای طبیعی کشور را به خود اختصاص داده و از نظر ظرفیت های تنوع زیستی گیاهی و جانوری غنای زیادی دارد. منطقه چال خاتون شازند با بهره مندی از منابع آبی دایمی و فصلی، ترکیبی از مراتع سرسبز و نواحی صخره ای و دشت، برای زیست حیات وحش بسیار مساعد بوده و مجموعه ای از انواع گونه های گیاهی و جانوری را در خود دارد.

این منطقه از نظر جغرافیای گیاهی به ناحیه ایرانی – تورانی تعلق دارد و طیف متنوعی از گیاهان علفی، بوته ای و درختچه ای را در خود دارد. منطقه چال خاتون شازند تا سال گذشته یکی از شکارگاه های آزاد استان مرکزی بود که با توجه به ظرفیت های بالقوه طبیعی متعدد و تنوع زیستی با ارزش به عنوان منطقه شکار ممنوع در حمایت محیط زیست کشور قرار گرفته است. یکی از بلندترین قله های رشته کوه چال خاتون که در راستا و امتداد رشته کوه راسوند قرار گرفته ، قله سخت سیاه با ارتفاعی قریب به ۳۰۰۰متر می باشد و با توجه به ترکیب ساختاری جنس کوه دراین منطقه نیز چاههای متعدد طبیعی(غارهای عمودی) وجود دارند که در حال حاضر در دست شناسائی هستند.

پوشش گیاهی

وجود گونه های کمیاب و انحصاری در زیستگاه طبیعی چال خاتون از ویژگی های منحصر به فرد این منطقه است و پوشش این منطقه از نوع استپ کوهستانی با تراکم گون ها، گرامینه ها و گونه های دارویی است.

حیات وحش

این زیستگاه طبیعی در حوزه گونه های حیات وحش نیز بسیار غنی است که ازجمله آن می توان ‘پازن’، قوچ’، ‘گراز’، ‘گرگ’، ‘شغال’، ‘روباه’، ‘ تشی’، ‘خرگوش’ و’موش صحرایی’ را نام برد. در این زیستگاه طبیعی همچنین انواع پرندگان از جمله آن ‘عقاب طلایی’ ، ‘سار’ ، ‘جغد’ ، ‘کبک’ و ‘باقرقره’ زندگی می کنند.

منطقه شکار ممنوع چال خاتون

منبع : کویرها وبیابانهای ایران

سد کمال صالح

این سد در ۷۴ کیلومتری جنوب غرب اراک و ۴۶ کیلومتری جنوب شهر شازند بنا گردیده است که با داشتن منظره های طبیعی دیدنی ، یکی از نقاط گردشگری استان مرکزی محسوب می شود. مطالعات این طرح از سال ۱۳۷۲ آغاز شد و در نهایت نتایج بررسی ها نشان داد که به لحاظ فنی و اقتصادی مناسب ترین منبع تامین و انتقال آب به اراک محل تلاقی رودخانه های بزرگ و قلعه نو می باشد که خود این ۲ رودخانه در اصل از سه شاخه های رود بزرگ دز بشمار می آید محل احداث این سد روستایی به نام کمال صالح بود از این رو نام این سد هم کمال صالح شد. سد کمال صالح از نوع سنگریزه ای با هسته رسی می باشد و حدود ۱۰۰ میلیون متر مکعب گنجایش مفید دارد با هدف گردشگری طبیعی برای عموم مردم مکان های خاصی در اطراف این سد و دریاچه آن احداث خواهد شد تا مردم بتوانند از فضای طبیعت زیبا و دلنشین آن نیز لذت ببرند.

امامزاده عبدالله سورانه

سد کمال صالح اراک

مطالب مرتبط

۲ دیدگاه‌

  1. علی گفت:

    با تشکر لطفا از روستاهای سربند عکس بزارید و تبلیغ کنید شاید مرحمی باشد بر دل مردم محروم منطقه سربند – پیست اسکی – ماسوله شازند فیزیانه- کهنه حصار زیبا – چنارستان

    • گیتو گفت:

      علی آقای عزیز الان درحال کامل کردن سایت هستیم به زودی اپلیکیشن عمومی هم برای مشارکت همه مردم خوب شهرستانمان منتشرمی شود که مستقیم بتوانند درباره روستا ومحله ها وشهرهای خود عکس ومطلب منتشرکنند با این حال از هم اکنون نیز پذیرای تصاویر ومطالب شما برای معرفی هرچه بهتر همه نقاط ازطریق ایمیل info اتshazandam.ir هستیم .بسیار هم از توجه ولطف شما به سایت خودتان سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دوازده + 20 =