روستای دهکایید نقطه تقسیم آب طبیعت

روستای دهکائید

روستای دهکائید از نظر جغرافیای بین شهر اراک و بروجرد در مسیر جاده اصلی مرکز کشور به جنوب کشور واقع شده است .

فاصله این روستا تا اراک حدودا ۷۰ کیلومتر و فاصله ان تا شهر بروجرد حدودا ۴۰ کیلومتر میباشد .

از نظر تقسیمات کشوری درتابعیت شهرستان شازند وبخش زالیان میباشد , و کلیه امور اداری و سازمان یافته از طریق شازند تامین و برخوردار میباشند, همانند پاسگاه انتظامی ,دهداری ,درمانگاه , آب ,برق , گاز, مخابرات و تلویزیون .

مردم روستا به بروجرد تردد و رفت آمد بیشتری دارند . و مانوس هستند, که علت های ان میتواند بعد مسافت اراک ,مهاجرت برخی از مردم روستا به بروجرد در گذشته ,قرابت و قوم وخویشی و ازدواج ,دادوستد و معامله ونزدیکی راه وهمچنین وجود وسایل نقلیه محلی ,مینی بوس از بروجرد تا روستا و روستاهای همجوار در مسیر جاده اصلی که صبح و عصر سرویس دهی به مردم روستا را فراهم مینمایند.

قابل توجه است که حتی وقتی اصلا وسیله نقلیه ایی وجود نداشت ,مردم روستا با چهارپا و یا به صورت پیاده با شهر بروجرد ارتباط داشتند.

روستای دهکائید با ۴۹ درجه و ۰۲ دقیقه طول شرقی نصف النهار گرینویچ و ۳۳ درجه و ۵۵ دقیقه عرض شمالی خط استوا در ارتفاع ۲۱۴۲ متر از آب های ازاد جهان قرار دارد .

نکته قابل توجه اینکه دهستان دهکائید اسما به نام زالیان ثبت میباشد شاید به خاطر اینکه گردنه زالیان شهره و آوازه بیشتری دارد و راس سربند یعنی بلند ترین نقطه سربند که همان سرآب بند میباشد و نقطه تقسیم اب به شمال و جنوب کشور است!

تصویری از روستای دوجفت وکله جوب نزدیک کاییدان که درشبکه های اجتماعی بسیار معروف ومشهورشد.

تصویری از روستای دوجفت وکله جوب نزدیک کاییدان که درشبکه های اجتماعی بسیار معروف ومشهورشد.

دوستان عزیز و هم ولایتی های خوب و با صفای دهستان دهکائید در صورت تمایل میتوانید مطالب و عکس های خودتان را در باره آداب و رسوم و هرموضوعی در رابطه با روستای دهکائید و  روستاهای اطراف ان به آدرس پست الکترونیکی ارسال فرمایید تا با نام خود شما ثبت و منتشر شود.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

3 × سه =